De meest gestelde vragen over dty.nl

1 - Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
Er zijn twee wachtwoorden. Namelijk:

  • Je wachtwoord voor je email (voor het ophalen van je email of voor het gebruik van je webmail)
  • Je wachtwoord voor de DuikTeam IJmond website (om in te loggen op de DuikTeam IJmond website)

Beide wachtwoorden zijn NIET met elkaar gekoppeld. Dit is gedaan om veiligheidsredenen.
Om je DuikTeam IJmond website wachtwoord te kunnen wijzigen moet je eerst ingelogd zijn op dty.nl. Als je bent ingelogd zie je aan de onderzijde van de pagina "Mijn account". Hier kan je je wachtwoord wijzigen. Meer details over "Mijn account" kan je hier vinden. Om je e-mail wachtwoord te kunnen veranderen moet je aanloggen bij https://webmail.leaseweb.com. Het wijzigen van je e-mail wachtwoord wordt hier stap-voor-stap uitgelegd.

2 - Ik kan geen account aanmaken?
De beheerder kan accounts voor de leden maken. Bij het lid worden van DuikTeam IJmond wordt automatisch een account en email adres uitgereikt.

3 - Waarom moet ik inloggen?
Inloggen is niet verplicht maar het geeft je wel extra opties en mogelijkheden. Zonder inloggen kan je bijvoorbeeld ook de laatste commisie en bestuursnotulen niet lezen. Alleen op deze manier kan bepaalde informatie afgeschermd worden voor de niet DuikTeam IJmond leden.

4 - Moet ik iedere keer inloggen?
Als je eenmaal bent ingelogd zal je computer dit onthouden. Ook als je de computer uitzet. Als je vanaf een andere computer naar de DuikTeam IJmond website gaat moet je wel weer inloggen. Let er wel op om weer uit te loggen als je vanaf een vreemde computer op de DuikTeam IJmond website bent ingelogd.

5 - Ik moet steeds weer opnieuw inloggen?
Om automatisch ingelogd te kunnen blijven op de DuikTeam IJmond website wordt er een zogenaamd "cookie" op je PC geplaatst. Je webbrowser (b.v. Internet Explorer, Firefox, Mosaic, etc..) moet zo een cookie wel accepteren. Als je webbrowser dit niet accepteerd zal je steeds opnieuw moeten inloggen.

6 - Moet ik uitloggen na een bezoek bij dty.nl?
In principe hoef je niet uit te loggen. Het is zelfs makkelijker om niet uit te loggen want dan is inloggen de volgende keer niet nodig. Lekker makkelijk dus. Je moet wel uitloggen als je niet op je eigen computer aan het werk bent. Overigens zal je eens per twee weken automatisch worden uitgelogd.

7 - Ik kan de DuikTeam IJmond notulen, ledenlijst e.d. niet lezen?
Dit komt omdat je niet bent ingelogd.

8 - Mijn account werkt niet meer terwijl ik wel aangemeld ben geweest?
Wellicht heb je teveel geprobeerd aan te loggen met een verkeerd wachtwoord. Klik op nieuw wachtwoord aanvragen op de inlog pagina.

9 - Waarom moet ik twee maal mijn wachtwoord wijzigen?
Binnen DuikTeam IJmond worden twee verschillende toepassingen gebruikt. Namelijk:
- DuikTeam IJmond e-mail
- DuikTeam IJmond website
Wegens veiligheidsredenen zijn deze twee wachtwoorden niet gekoppeld.

10 - Als ik iets wil printen van de DuikTeam IJmond website ziet het er erg vreemd uit. Wat kan ik hieraan doen?
De website is opgebouwd in kolommen. Als je iets gaat printen worden de kolommen geprint. Vaak is dit te breed voor de printer en ontstaat er een vreemde afdruk. Onderaan iedere pagina vindt je de "printer vriendelijke" optie. Door hier op te klikken krijg je een scherm welke wel goed te printen is. Deze optie is alleen beschikbaar als je bent ingelogd.

11 - Ik wil zoeken door de DuikTeam IJmond website. Hoe kan ik dit doen?
Zoeken kan via de zoekbalk aan de linkerzijde van de website.

12 - De pagina's op de DuikTeam IJmond website zien er vreemd uit. Hoe kan dat?
De DuikTeam IJmond website is ontworpen voor een minimale scherm resolutie van 1024 x 768 pixels. Tegenwoordig kunnen alle computers en schermen deze resolutie aan. Als de DuikTeam IJmond website er vreemd uit ziet (de kolommen overlappen elkaar) dan staat je resolutie waarschijnlijk op 800 x 600 pixels. Om dit aan te passen moet je met je rechtermuisknop op je bureaublad klikken en daarna eigenschappen kiezen. In het tabje instellingen kan je de juiste resolutie kiezen. Een hogere resolutie van 1024 x 768 is ook geen probleem.

13 - Wat is het verschil tussen account en inloggen?
Een account is niets meer dan het hebben van een naam en bijbehorend wachtwoord. Met dit account kan je vervolgens inloggen op de DuikTeam IJmond website. Zodra je bent ingelogd (dus naam en wachtwoord ingevuld) krijg je toegang tot informatie die alleen is bedoeld voor de leden. Als je op "uitloggen" klikt in het linker menu dan heb je weer normale gast toegang tot beperkte informatie. In- en uitloggen kan onbeperkt.

14 - De ledenlijst is erg klein. Hoe maak ik hem groter?
Als je op de ledenlijst klikt wordt de ledenlijst vaak als excel bestand binnen je Internetbrowser (Internet explorer, Firefox etc) geopend. Hier is het wijzigen van het formaat vaak niet mogelijk. Je kan beter het bestand downloaden (rechtermuisklik => opslaan als) en vervolgens openen met Excel. Hier heb je meer mogelijkheden om het formaat te veranderen.

15 - Hoe zit het met virussen en spam?
Alle DuikTeam IJmond email wordt gecontroleerd op virussen bij zowel het versturen als het ontvangen. Ook alle e-mail van en naar de mailgroep wordt gescanned. Verder wordt alle inkomende e-mail bekeken door een spamfilter en eventueel bestempeld als spam. Alle spam wordt nog steeds doorgestuurd naar de eindbestemming maar in het "onderwerp" van de e-mail wordt "SPAM" toegevoegd.

16 - Hoe kan ik zien of ik ben ingelogd?
Als je bent ingelogd zie je dat op een aantal manieren. In ieder geval zie je onder aan de pagina de optie "Mijn account" en "Uitloggen". Verder heb je in het "voor leden" menu ook de extra opties zoals "afspraak maken", "meteo", etc.

17 - Hoe moet ik email gebruiken?
Je kan DuikTeam IJmond email op twee manieren gebruiken. Namelijk als webmail via https://webmail.leaseweb.com. Als je webmail gebruikt zal de e-mail op de webmail server op Internet blijven staan. Je kan er ook voor kiezen om een e-mailprogramma op je computer te gebruiken (b.v. Outlook, Outlook express, Mail 7, etc). Als je een dergelijk programma gebruikt zal dit programma de e-mail ophalen van de mailserver op Internet. Hiermee is de e-mail dus verplaatst van de e-mailserver naar je computer thuis en zal deze e-mail via webmail niet meer te zien zijn. Lees deze pagina voor meer details.

18 - Waar kan ik de notulen e.d. vinden
De notulen zijn te vinden onder "documentatie" onder "voor leden". Wel eerst inloggen.

19 - Op dty.nl heb ik mijn wachtwoord gebruikt maar mijn email doet het nog steeds niet
Dat klopt. Er zijn twee verschillende wachtwoorden. Die voor dty.nl en voor je email. Deze zijn niet gekoppeld vanwege veiligheidsredenen. Als je dus op dty.nl je wachtwoord wijzigt, dan zal je wachtwoord voor de DuikTeam IJmond email nog steeds hetzelfde zijn. Je wachtwoord van je email kan je alleen maar wijzigen via de webmail.

20 - Ik kan de zeeduiken Meteo pagina niet meer vinden op dty.nl
De meteo pagina verzamelt actief allerlei gegevens welke gebruikt worden voor het zeeduiken. De Meteo pagina kan alleen maar bekeken worden door leden. De meteo pagina is te vinden onder "voor leden". Heb je de Meteo optie niet dan moet je eerst inloggen.